donderdag 25 november 2010

Kabouterschaatsen

Dinsdagavond voelde ik, dat ik toch behoorlijk diep was gegaan bij de Zevenheuvelenloop.

Mijn bovenbenen protesteerden bij het traplopen en ik voelde mijn rechterkuit weer, nadat ik dacht dat ik van de overbelasting af was. De keuze was dus erg makkelijk gemaakt: ik zou op mijn kluunschaatsen gaan rijden.
Nadat ik mijn achterband geplakt had, fietste ik naar Vondellaan 41, waar ik mijn rondjes meedraaide in de tweede groep. Ik koos er bewust voor om in de staart van de groep te rijden en alleen op techniek te gaan schaatsen. Het lukte behoorlijk goed, al moest ik af en toe een gat laten vallen in de bochten als er daar hard werd aangezet. Maar goed, op het rechte eind kon ik vaak de aansluiting wel weer vinden.
Op donderdagochtend was het behoorlijk druk. Een aantal vaste krasse knarren waren er niet, maar anderen kwamen nu voor de eerste keer weer meeschaatsen, dus de groep was even groot. Martin Langbroek verwelkomde me met: "Zo, weer op je kabouterschaatsen", terwijl Hans van der Plas zei: "Ah, je bent op de homoschaatsen!"
Daar er een paar klassen van een middelbare school zouden komen, gooide ik mijn schema om, en tijdens het rijden nog een keer. Uiteindelijk reden we 145 rondjes. Het eerste blok van 30 rondjes ging enorm hard. Er moesten 6 personen afhaken, en dat is niet helemaal de bedoeling.
Het tweede blok van 30 ging door de scholieren de mist in, daar zij ineens het ijs op stoven en wij moesten gaan slalommen om geen botsingen te veroorzaken. We besloten met een blok van 40 rondjes, waarna ik op Heintje Davids begon te lijken. Er volgde nog een blok van 10 rondjes technisch schaatsen en nog eentje van 5.
In de kantine praatten we over de 1000 rondjes van Leiden, waar Willem van Vliet, Hans van der Plas en ik gaan meedoen. Een waardige afsluiting van het prachtige schaatsjaar 2010.

Geen opmerkingen: