woensdag 27 oktober 2010

Spiroflor


Daar ik na een week (berg)wandelen in Asturias met een overbelaste kuitspier in mijn rechterbeen terug was gekomen, was het een vraagteken voor me, hoe die spier zich zou houden bij het schaatsen, temeer daar mijn voor fysiotherapeute studerende dochter mij aanraadde om een week niet te sporten. Voor mij was dat echter geen optie. Ik had door het verblijf in Spanje al een week niet kunnen schaatsen.
Nou, het schaatsenrijden viel erg mee. Ik kon een uur lang op techniek doorschaatsen in de snellere groep en daarbij ook nog een minuut of 10 de kop nemen. En dat, terwijl ik met de handrem reed. Ik ben vrijwel de hele avond niet voluit gegaan. Alleen als er een gaatje dichtgereden moest worden, gaf ik gas.
Nu had ik wel het geluk, dat ik geen last had van mijn linkerbeen, want daar komt in de bochten veel meer druk op te staan.
Na een uur ging ik mijn kuit voelen en dat was voor mij het sein om rustig te gaan uitrijden en een paar medeschaatsers de technische aanwijziging te geven, waar ik zo ontzettend veel baat bij heb gehad: niet wegtrappen maar wegduwen!

Het smeren met spiroflor had dus goed geholpen. Erik van Putten heeft mij dit middel aangeraden, toen ik na het dubbelklappen van mijn enkel ook een zweepslag bleek te hebben in mijn linkerkuit. Zijn ervaring als fysiotherapeut was, dat het middel écht werkt. En dat is mijn ervaring ook.

Geen opmerkingen: